Sporo osób posiada taki problem, że prowadzą działalność gospodarczą poza granicami kraju, ale bit rozliczają w Polsce. W takich sytuacjach musisz postarać się o tak zwany certyfikat rezydencji podatkowej. Zanim jednak przejdziemy do głównego tematu, odpowiedzmy sobie na pytanie na czym właściwie polega rezydencja podatkowa i kto to jest rezydent. Temat rezydencji podatkowej pojawia się wielokrotnie przy prowadzeniu biznesu w Polsce oraz za granicą. Kiedy płacimy podatki oraz unikamy podwójnego opodatkowania. Kluczem tego jest określenie Twojego miejsca zamieszkania oraz celów podatkowych. Sprawdź, w jaki sposób uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej.
Przeczytaj też: https://www.wsb.com.pl/certyfikat-rezydencji-podatkowej/
Certyfikat rezydencji podatkowej – czym jest?
Jeżeli nasze miejsce zamieszkania dla celów podatkowych to nasz ojczysty kraj, czyli Polska, to znaczy, że wszystkie osiągnięte dochody opodatkujemy właśnie w naszym kraju. Są to wszystkie dochody, czyli również osiągnięte z działalności prowadzonej poza granicami kraju. W ten sposób i jesteś tak zwanym rezydentem oraz posiadasz nieograniczony obowiązek podatkowy.
Na czym polega rezydencja podatkowa?
W jakiej sytuacji Polska jest naszym miejscem zamieszkania dla celów podatkowych? Aby zostać rezydentem podatkowym musisz spełniać i jeden z poniższych warunków:
• Posiadać w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych
• Przebywać na terenie naszego kraju dłużej niż 183 dni w roku podatkowym
Co jednak w przypadku osób, które nie są polskimi rezydentami podatkowymi, czyli nie spełniają żadnego z powyższych warunków?
Osoby, które nie są rezydentami posiadają ograniczony obowiązek podatkowy – płacą w Polsce daniny tylko od dochodów osiągniętych na terytorium Polski. Nasz kraj ma podpisany z wieloma krajami umowy o uniknięciu podwójnego opodatkowania. Jeżeli planujemy działalność za granicą, sprawdzmy przede wszystkim czy podpisana jest z tym krajem umowa oraz na jakich zasadach jest ona zawarta.
Bardzo ważne jest to, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania ma pierwszeństwo przed polskim prawem podatkowym. Mogą obowiązywać w tym przypadku również inne ulgi podatkowe.
Certyfikat rezydencji podatkowej – w jaki sposób go uzyskać?
Jeżeli jesteśmy rezydentem podatkowym, to będziemy potrzebować dokumentu, który to potwierdzi. Takim dokumentem będzie certyfikat rezydencji podatkowej, czyli zaświadczenie o miejscu siedziby osoby prawnej lub o miejscu zamieszkania osoby fizycznej, czyli podatnika wydawane do celów podatkowych. Taki certyfikat rezydencji podatkowej wydawany jest przez urząd skarbowy. Trzeba jednak pamiętać, że zaświadczenie odnosi się tylko do sytuacji obecnej lub przyszłej. Dlatego nie otrzymamy certyfikatu na przyszłość. Certyfikat taki i wydają również organy skarbowe innych krajów (tylko dla swoich rezydentów).
Jak uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej w naszym kraju?
Taki certyfikat w Polsce musimy zgłosić do właściwej siedziby, miejsca zamieszkania– urzędu skarbowego. Certyfikat wydawany jest w formularzu CFR-1. Jeżeli będziesz chciał płacić podatki za granicą, to powinieneś przesłać do polskiego Urzędu Skarbowego certyfikat uzyskany w danym kraju.
Certyfikat rezydencji podatkowej – wniosek
Gotowy formularz do pobrania oraz wydrukowania i wypełnienia znajdziemy na stronie internetowej Urzędu Skarbowego, oczywiście musi być to konkretny urząd z naszego miejsca zamieszkania. We wniosku musimy podać swoje dane identyfikacyjne, miejsce zamieszkania oraz informację w jakim celu potrzebujemy certyfikatu. Składając wniosek musimy zrealizować opłatę skarbową wynoszącą 17 zł.
Zobacz też: http://www.meblewsieci.pl/zmiana-danych-firmy/